ПОТЕНЦІАЛ ЕКСПОРТУ УКРАЇНСЬКИХ ПЛОДІВ ТА ОВОЧІВ НА ЄВРОПЕЙСЬКІ РИНКИ

0
133

Пропонуємо увазі наших читачів аналіз ринку овочів і плодів України та ЄС, наданий Миколою Мостовяком, фахівцем відділу проектних розробок і секторальних досліджень ДП «Укрпромзовнішекспертиза», на семінарі «Зроблено в Україні – експортовано до ЄС».

Дослідження виконане на замовлення Центру сприяння імпорту Королівства Нідерландів (CBI) та Українського центру сприяння інвестиціям і торгівлі (ITFC), у співпраці з ДП «Укрпромзовнішекспертиза». Вивчали ланцюги доданої вартості в перспективних секторах економіки.

Метою роботи було визначити перспективні товари, що мають потенціал експорту на європейські ринки, виявити перешкоди, що стримують експорт, та окреслити шляхи подолання проблем.

Критеріями відбору перспективних товарів для експорту в ЄС, а також країни Європейської Асоціації вільної торгівлі (Швейцарія, Норвегія, Ісландія, Ліхтенштейн) були: значний імпортний попит і позитивна динаміка його зростання, наявність виробничих потужностей в Україні, забезпеченість місцевою сировиною й трудовими ресурсами, а також переваги в логістиці й вартості робочої сили порівняно з країнами-конкурентами.

Відповідно до цих критеріїв відібрали сектори свіжих фруктів і овочів та продуктів їх переробки. Ці галузі показують позитивну динаміку збільшення імпорту на європейські ринки і стабільне зростання протягом останніх п’яти років. У сегменті свіжих фруктів і овочів – 3,4% на рік, продуктів переробки – 6,8%.

Характеристика галузей, які досліджувалися, в Україні. У сегменті виробництва фруктів налічуються 1064 виробники. Вони забезпечують роботою близько 17 тис. працівників. Виручка сектора 2014 року становила 4,3 млрд грн, а чистий прибуток – 2,3 млрд грн. Майже 70% підприємств були прибутковими. Внесок сектора у формуванні ВВП становить 0,2%. Динаміка показників  свідчить, що протягом останніх п’яти років кількість виробників збільшилася більш ніж удвічі. Майже в десять разів зросла прибутковість у гривневому еквіваленті.

В секторі переробки фруктів та овочів в Україні є 335 підприємств, які забезпечують роботою близько 19 тис. осіб. Тут також помітна динаміка зростання виручки, але 2014 року спостерігалася збитковість галузі, хоча майже 60% підприємств були прибутковими. Внесок сектора переробки фруктів та овочів до ВВП – близько 0,3%.

Характеристика європейських ринків цих товарів за останні роки. Ринок свіжих фруктів та овочів, за винятком яблук і тропічних фруктів, 2014-го становив 5,1 млрд євро. Присутність на ньому України була незначною – 0,13%. У товарній структурі домінують виноград, овочеві культури, зелень, бобові, кавуни та ягоди. Основними країнами-покупцями є Нідерланди, Велика Британія і Франція, а основні постачальники – Марокко, Південна Африка, Чилі, Перу та Єгипет, тобто серед останніх переважають середземноморські й африканські країни.

У сегменті перероблених фруктів та овочів імпортний попит 2014 року становив 15,9 млрд. євро, частка України в ньому – близько 1%. У товарній структурі домінують консервовані фрукти й овочі, фруктові й овочеві соки, заморожені овочі. Основні країни-постачальники в цьому сегменті – Туреччина, США, Бразилія та Китай. Покупці – Німеччина, Бельгія та Нідерланди. Необхідно зазначити, що Нідерланди й Бельгія традиційно основні покупці фруктів та овочів, оскільки вони є свого роду воротами в Європу, там розташовані основні порти для прийому вказаних товарів.

Українська зовнішня торгівля свіжими овочами й фруктами демонструє, що ми маємо негативне сальдо – значно більше купуємо, аніж експортуємо. Експорт за останні роки різко знизився через зменшення поставок в Росію і трохи – на європейські ринки. Це зменшення частково компенсувало збільшення поставок у країни СНД, хоча частина їх припадає на приховані поставки до РФ. Росія все ще домінує в структурі нашого експорту фруктів і овочів – близько 63%, країни СНД – майже 25%, ЄС – близько 10%.

Україна експортує здебільшого томати, огірки й гриби, на які припадає близько 2/3 нашого експорту. В сегменті продуктів переробки фруктів та овочів ми маємо позитивне торговельне сальдо. Експорт 2014-го становив 378 млн євро. Основні наші ринки збуту – ЄС та Європейська Асоціація вільної торгівлі – 53 %, Росія – 18% та країни Азії.

За останні роки ми спостерігали значний приріст поставок в Європу, в основному за рахунок приросту експорту фруктових соків. У товарній структурі фруктові соки домінують, на них припадає майже 36% експорту продуктів переробки. На консервовані фрукти й овочі – 14%, сушені овочі – 13%.

Перспективні на ринку ЄС українські товари. Україна має значні переваги у виробництві найбільш трудомістких продуктів, зокрема, кісточкових фруктів, ягід, кавунів. Їхня частка значно зросла за останні роки. Зокрема, в сегменті ягід (журавлина, чорниця, смородина та лохина) середньорічний темп приросту ринку за останні п’ять років був 26,2%, тобто більш ніж на чверть, і 2014 році обсяг ринку становив  270 млн євро. Наші конкуренти в цьому сегменті – Чилі, Аргентина, Марокко. Значний приріст демонструє ринок малини – майже 21%. Тут головні конкуренти – Мексика, Марокко та Сербія.

Ринок динь дає щорічний приріст 11,3%, імпортний попит – 108%, конкуренти – Коста-Ріка, Бразилія та Панама. У кавуна також великий приріст – 7,2% на рік, імпортний попит – 343 млн євро, конкуренти – Бразилія, Марокко та Коста-Ріка. Великі темпи приросту зафіксовані в сегменті суниці – 7% і 91 млн євро.

Окремо слід згадати про кісточкові фрукти. Хоча ми й спостерігаємо від’ємний темп приросту, але в ЄС є значний ринок плодів кісточкових культур, а основні конкуренти географічно досить віддалені від нього.

Загалом щодо цих продуктів можна зробити висновок: хоча ринки й  концентровані, на основних постачальників припадає 60-80% основних поставок, але вони географічно віддалені й Україна має значні конкурентні переваги за рахунок близькості й дешевизни робочих ресурсів. На тлі стабільного приросту українським виробникам буде легше знайти свою нішу й вийти на європейський ринок.

У сегменті продуктів переробки фруктів та овочів, на нашу думку, найперспективнішими є дитяче та дієтичне харчування, джеми й плодові желе, консервовані фрукти й овочі, заморожені фрукти, фруктові й овочеві соки. Зокрема, ринок дитячого та дієтичного харчування, куди входять і дієтичні продукти, приростає в середньому на 28% на рік. Джеми, плодові желе, пюре та інші вироби – на 20,3% на рік. Щодо консервованих фруктів, показники значно скромніші – близько 3%, але там величезний ринок, імпортний попит  минулого року становив 1,241 млрд євро. Також були суттєві прирости в сегменті заморожених фруктів. Цей ринок становить 704 млн євро. Щодо фруктових соків, за винятком тропічних, які непритаманні Україні, теж є позитивний темп приросту. Цей ринок становить 0,5 млрд євро.

Щодо фруктових соків, хочу окремо зазначити, що в Європі протягом останніх років спостерігається перехід до споживання натуральних продуктів. Тому фруктові соки однозначно перспективні для України, особливо у виробництві «екзотичних» продуктів, які можуть вважатися нішевими.

За даними щодо продуктів переробки бачимо, що ринки – досить концентровані, хоча рівень концентрації дещо нижчий, ніж у свіжих фруктах. Зате основні постачальники – віддалені країни: Мексика, Еквадор, Південна Африка, Китай. Тому Україна має шанс зайняти нові ринкові ніші, зважаючи на наближеність до ринку й порівняно нижчу вартість робочої сили та сприятливі кліматичні умови.

Можливості для експорту. Основні можливості в сегменті свіжих фруктів, овочів та продуктів їхньої переробки полягають у сусідстві з ЄС, що означає короткий термін доставки, низькі логістичні витрати, сприятливі кліматичні умови для виробництва більшості видів фруктів та овочів, низьку вартість праці та підвищення мобільності в середньо- та короткостроковій перспективі, потенціал для збільшення поставок на європейські ринки після набуття чинності Угоди про асоціацію. Також в Україні дуже перспективне виробництво органічної продукції.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here